کد خبر:2030
پ

شناسایی حرکات چشم مرحله بعدی پیشرفت واقعیت مجازیست یا خیر؟

      به نظر می‌رسد که واقعیت مجازی در طی سال گذشته تحول زیادی داشته است و از کامپیوترها به سمت هدست‌های واقعیت افزوده رفته است. به گزارش پایگاه خبری ایران آی تی نیوز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی cnet، کمپانی سوئدی Tobii برای سال‌ها در پی آن بوده است که سخت‌افزار ردیاب […]

 

 

 

به نظر می‌رسد که واقعیت مجازی در طی سال گذشته تحول زیادی داشته است و از کامپیوترها به سمت هدست‌های واقعیت افزوده رفته است.

به گزارش پایگاه خبری ایران آی تی نیوز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی cnet، کمپانی سوئدی Tobii برای سال‌ها در پی آن بوده است که سخت‌افزار ردیاب چشم خود را در شماری از هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده جا بدهد. گفتنی است HTC Vive Pro Eye که در سال گذشته رونمایی شد اولین هدست واقعیت افزوده‌ای بود که از فناوری ردیاب چشم tobii استفاده می‌کرد، ولی طراحی آن با هدف کسب‌وکارها انجام شده بود و قیمت زیادی داشت.

با این‌ حال، هدست جدیدی به نام Pico Neo 2 Eye اولین هدست واقعیت مجازی مجهز به ردیاب چشم کوچک مقیاسی است که از فناوری کوالکام و تراشه اسنپ دراگون 845 کوالکام به‌صورت هم‌زمان استفاده می‌کند. علاوه بر این، قابلیت‌های گرافیکی این هدست در مقایسه با Oculus Quest معروف بیشتر است.

گزارش‌های به‌ دست‌ آمده از tobii حاکی از آن است که ردیاب چشم یکی از اجزای اصلی پیشرفت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است، اما هنوز به حد کافی رایج نشده است. هنریک اسکیلسون به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی توبی اعلام کرد که: «ما با شمار زیادی از تولیدکنندگان روی گنجاندن ردیاب چشم در سیسم‌ها کار می‌کنیم. اولین دستگاه‌ها در سال 2019 عرضه شدند و 2020 دستگاه‌های بیشتری نیز عرضه خواهند شد.»

ردیاب چشم فناوری بسیار مفیدی است. هرچه چشم کاربر به آن نگاه کند در این سیستم ثبت می‌شود، به‌ این‌ ترتیب، ارائه محتوای واقعیت مجازی یا افزوده مرتبط‌تر بسیار راحت‌تر خواهد بود. علاوه بر این، ترکیب ردیاب چشم و ردیاب دست می‌تواند به خلاقیت‌های بسیار زیادی در این زمینه منجر شود.

علاوه بر این، استفاده از ردیاب چشم یک دلیل عملی بسیار بزرگ دارد و آن هم این است که پردازش گرافیکی را تنها به چشم شما محدود کرده و از این طریق تجربه ایجاد می‌کند که با نمونه‌های فعلی شباهت زیادی دارد، اما از پردازنده بسیار کمتر کار می‌کشد. این به معنای آن است که تنها بخش‌هایی از تصویر که به آن نگاه می‌کنید بالاترین رزولوشن و کیفیت تصویر را دریافت خواهند کرد و پایین آمدن کیفیت سایر جزئیات حاشیه‌ای که به آنها به‌صورت مستقیم نگاه نمی‌کنید می‌تواند فشار پردازنده گرافیکی را تا حد زیادی کاهش بدهد.

هنوز مشخص نیست که این فناوری چه زمانی به هدست‌های واقعیت افزوده خانگی وارد خواهد شد و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد. با این‌ حال آن زمان دور نیست و به‌زودی می‌توان شاهد تحولی در زمینهٔ فناوری بود.

کلیدواژه : vr
ایران آی تی نیوز
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید